قیمت سازه lsf

قیمت سازه Lsf

مقدمه قیمت سازه lsf

هدف از این مقاله، تنویر ذهن مخاطبان پیرامون سازه Lsf  و عوامل دخیل در قیمت گذاری سازه lsf می باشد. به همین منظور سعی می شود ضمن آگاهی بخشی به مخاطب محترم؛ نقاط ابهامی که در برخورد با ساخت و سازهای نوین از جمله سازه lsf  به ذهن متبادر می شود، برطرف گردد. برای ورود به بحث بهتر است که از ابتدا بین دو مقوله سازه lsf و سازه پیش ساخته تفاوت قائل شد. این مسئله که گاه سازه lsf را زیر مجموعه سازه های پیش ساخته قرار می دهند به یک معنی درست و به یک معنی اشتباه است. 

 

تفاوت سازه پیش ساخته و سازه lsf

 آنچه که در نزد عموم مردم از سازه های پیش ساخته متصور می شود، سازه هایی با کاربری اسکان موقت همچون کانکس می باشد که بسته به کاربری مورد نیاز سر و شکلی به عنوان مثال ویلایی به خود می گیرد. همچنان که اشاره شد سازه های پیش ساخته به این روش بیشتر به درد اسکان موقت می خورند. ساخت سازه های پیش ساخته به این روش بیشتر مناسب فضاهای اسکان کوچک و موقت می باشد و در فرآیند ساخت آنها کمتر از علوم مهندسی استفاده شده است.

ساخت و ساز صنعتی

ساخت و ساز با سیستم قاب های سبک فولادی سرد نورد شده ( light steel frame) یا همان سازه lsf بیشتر زیر مجموعه ساخت و ساز صنعتی به حساب می آید. منظور از ساخت و ساز صنعتی بدین معناست که بتوان بر خلاف روش های رایج سنتی ساخت؛ با استفاده از تکنولوژی های نوین سرعت ساخت را به همراه کیفیت ساخت با صرف نیروی انسانی کمتر بالا برد. هرچند که سازه lsf را هم می توان با استفاده از تمهیداتی به صورت پیش ساخته تولید و در همان مکان قسمت اعظم پوشش ها و موارد مورد نیاز ساخت را به آن افزود و بعد به صورت بلوک هایی مجزا به محل پروژه منتقل کرد؛ با این وجود مزیت عمده سازه lsf صنعتی سازی آن و امکانات گسترده جهت تسریع بخشید به ساخت در مقیاس های گسترده می باشد. 

جایگاه سازه lsf

از این دیدگاه سازه lsf با توجه به مزایا و امکاناتی که در اختیار مصرف کننده می گذارد بالاتر از سیستم های ساخت و ساز سنتی ( فولادی و بتنی) قرار می گیرد.از این منظر یکسان در نظر گرفتن سازه های پیش ساخته مرسوم با سازه lsf منتج به اشتباهی رایج در میان عموم مردم می شود که نتیجه ای جز اشتباه در برآورد قیمت سیستم ساخت انتخابی شان ندارد.

سازه lsf قیمت

قیمت اسکلت سازه lsf

اسکلت سازه lsf اصلی ترین بخش سیستم ساخت و ساز قاب های فولادی سبک سرد نورد می باشد. قیمت اسکلت سازه lsf بر مبنای طراحی صورت گرفته توسط مهندس محاسب مشخص می شود. بر این اساس اصلی ترین فاکتور تعیین کننده در طراحی به منظور بهینه شدن وزن سازه lsf نقشه یا همان پلان ساختمان است. در این راستا، هرچه در پلان های ویلایی و تک واحدی از دهنه های کوچکتر استفاده شده باشد. دست طراح در بهینه تر کردن وزن سازه lsf بازتر است. نکته حائز اهمیت در طراحی پلان معماری به خصوص در سازه های دو تا سه طبقه توجه به سیستم باربری سازه lsf است. سیستم انتقال بار در سازه lsf ،دیوار باربر می باشد. بر این اساس حالت ایدئال پلان معماری بدین صورت است که دیوارهای پارتیشن طبقات روی هم قرار بگیرند تا انتقال بار به راحتی صورت بگیرد.

طرّاحی و قیمت سازهlsf

با در نظر گرفتن این نکته می توان به این نتیجه رسید که هرگونه قیمت دهی اسکلت سازه lsf در مرحله اول و بدون محاسبه طراح سازه تقریبی است. نکته مهم دیگر این که همانطور که از اسم این سیستم بر می آید، قاب های سبک فولادی سرد نورد شده، اصلی ترین ویژِگی سازه lsf سبکی آن است. امّا، این به معنی سبکی بیش از اندازه نیست. متاسفانه گهگاه مشاهده می شود که بعضی به اسم سبکی سازه؛ سازه lsf را بیش از اندازه سبک طراحی می کنند. هرچند این مسئله ممکن است قیمت تمام شده اسکلت lsf را پایین بیاورد. امّا اگر به صورت علمی این کار صورت نگیرد مخاطرات فراوانی را متوجه سازه می کند.

از طرف دیگر گاهی دیده میشود برخی از فعالان این حوزه با تکیه بر فروش سازه به صورت وزنی ( کیلویی) سازه را سنگین تر از مقدار لازم طراحی و تولید می کنند. نتیجه آن که قیمت سازه lsf در این روش بیش از اندازه گران در می آید. نتیجه ای که می توان گرفت این مسئله است که اسکلت سازه Lsf می بایست به صورت بهینه طراحی شود. بیش از اندازه سنگین یا سبک طراحی کردن سازه lsf، از منطق اقتصادی و مهندسی به دور است.

مشخصه فنی و قیمت سازه lsf

یکی از بدیهی ترین و تاثیرگذارترین موارد در تعیین قیمت سازه lsf مشخصه فنی سازه درخواستی است. شاید در بدو امر آنچنان به نظر نیاید. ولی اگر قصد ساخت با سیستم ال اس اف دارید پیشنهاد می شود بدون داشتن مشخصه فنی واحد هرگز به دنبال گرفتن قیمت سازه lsf از مجریان و تولیدکنندگان مختلف نروید. مشخصه فنی به چه معناست؟ مشخصه فنی یعنی هرآنچه که شما از الزامات سازه lsf به آن نیاز دارید به همراه موارد درخواستی که از مجری انتظار دارید. همانطور که مشاهده می کنید میان الزامات و درخواست های شما تفاوت وجود دارد.

الزام و انتخاب

الزامات به معنی متریال و کارهایی است که شما با انتخاب سازه lsf مجبور به انجام آن هستید. یعنی  در خواستن یا نخواستن آن حق انتخابی ندارید. موارد انتخابی بیشتر مربوط به حوزه هایی می شود که جنبه سازه ای ندارد. از آنجایی که گزینه های پیش روی شما از ابتدا تا انتهای سازه بسیار زیاد است. پس سعی کنید همانطور که گفته شد برای رسیدن به قیمت سازه lsf مطلوب به هرآنچه نیاز دارید از قبل فکر کنید. آن را روی کاغذ بیاورید. سپس با مشخصه فنی واحد به دنبال مجری مناسب بروید. در ادامه سعی می شود موارد عمده اختلافی در مشخصات فنی های که در بازار وجود دارد مطرح شود. رفع ابهام و روشن شدن این موارد قطعا سهم بسزایی در انتخاب نهایی شما خواهد داشت.

تخته osb: الزام غایب

تخته osb یکی از مواردی است که کمتر در برگه های مشخصه فنی مربوط به سازه lsf به آن اشاره می شود.  بنا به آیین نامه های مرتبط با ساخت و ساز با سیستم قاب های سبک فولادی اجرای osb اجیاری است. در صورت تامین نکردن سیستم مهاربندی و یا ورق کوبی، استفاده از تخته های osb الزامیست. در نظر داشته باشید که اگر  مشخصه فنی اعلام شده به شما فاقد تخته osb باشد؛ قیمت سازه lsf می تواند تفاوت قابل توجهی داشته باشد.

osb و قیمت سازه lsf

اجرای فونداسیون

نکته بسیار مهم که در برگه مشخصه فنی می بایست به آن دقت کنید مسئله فونداسیون است. در هنگام مقایسه برگه های مشخصه فنی حتما به این نکته توجه کنید. هزینه اجرای فونداسیون برعهده چه کسی می باشد. همانطور که قبلا نیز گفته شد بهتر است برگه های مشخص فنی را در وهله اول یکسان سازی کنید. سپس ارزیابی کنید. بیشتر اوقات تفاوت قیمت ها در حذف تعهدات خود را نشان می دهند. اگر محل پروژه شما قبل از فونداسیون نیاز به عملیاتی همچون گودبرداری، تسطیح و … دارد. مشخص کنید که وظیفه این امر بر عهده کیست.

تاسیسات الکتریکی

بسیار مهم است که قبل از عقد قرارداد نقشه تاسیسات الکتریکی پلان مورد نظرتان تهیه شود. اصلی ترین دلیل گستردگی انتخاب ها در حوزه برق کشی است. سعی کنید تعداد و نوع روشنایی های داخل و خارج را بوضوح از قبل مشخص کنید. از عوامل تعیین کننده در قیمت سازه lsf حجم کارهای مرتبط با تاسیسات الکتریکی است.

پوشش سقف

پوشش سقف نقش تعیین کننده ای در قیمت سازه Lsf شما خواهد داشت. اگر سازه شما کوچک و تکواحدی است هزینه پوشش نهایی سقف تاثیر زیاد در قیمت شما خواهد داشت. طبیعی است که با افزایش متراژ و یا ساخت در دو یا سه طبقه این هزینه سرشکن خواهد شد. 

سازه خام یا کلید تحویل

بسیار مهم است که مشخصه فنی ارائه شده به شما چگونه است. آیا شامل کابینت می شود؟ هود، سینک و گاز رومیزی چطور؟ پکیج و رادیاتور بر عهده کیست؟ نقاشی داخل در مشخصات ذکر شده است؟ آیا نصب شیرآلات و تاسیسات مکانیکی و الکتریکی برعهده مجری است؟ اینها سوالاتی است که باید در مواجه با برگه مشخصه فنی به آن دقت کنید.

تفاوت قیمت سازه lsf و ساخت سنتی

تا اینجا به تفاوت قیمت سازه lsf در میان مجریان و تولید کنندگان پرداخته شد. در این مرحله به عللی که ممکن است میان سازه lsf و ساخت و سازه به روش سنتی تفاوت قیمت ایجاد کند پرداخته خواهد شد. به طور کلی باید در نظر داشته باشید. همانطور که اکیدا توصیه به مشخصه فنی واحد در بخش قبل می شد؛ انتظار می رود که در بررسی و مقایسه سیستم های ساخت در وهله اول آنها به لحاظ کیفی در یک سطح بیاوریم و بعد به مقایسه رو بیاوریم. در ادامه به تفصیل ابعاد این مقایسه شرح داده خواهد شد.

سبک بودن

همانطور که از نام قاب های سبک فولادی سرد نورد بر می آید مشخصه اصلی این سازه ها سبکی آن هاست. از این لحاظ مقدار فولاد مصرف شده در این سیستم در قیاس با سیستم های فولادی سنگین مزیت قیمتی بسیار خوبی برایش ایجاد می کند.

عایق بودن

اسکلت سازه lsf از مقاطع C شکل ساخته شده است. و در بطن خود به صورت پیش فرض فضای مورد نیاز برای عایق گذاری را داراست. این در صورتی است که به منظور عایق کردن سازه های سنتی نیاز به صرف هزینه بسیار بیشتری برای رسیدن به همین کیفیت از عایق بودن سازه می باشد. از طرف دیگر عایق بودن سازه سبب می شود در دراز مدت از هدر رفت انرژِی جلوگیری شود. در نتیجه برای انرژی به منظور گرم یا سرد کردن فضا هزینه کمتری پرداخت میشود.

چهارطرف نما

برخلاف اکثر ساخت و سازهای سنتی که تنها یک طرف نمادارد، ساخت با روش قاب های سبک فولادی چهار طرف نما در اختیار شما قرار می دهد. این خصیصه بخصوص در کاربری های ویلایی بیشتر خود را نشان می دهد. در کنار زیبایی هزینه چهار طرف نما کردن به این روش به مراتب پایین تر از ساخت و ساز به روش سنتی است.

صرفه جویی در زمان

همانطور که می دانید. زمان یکی از سه ضلع اصلی مدیرت ساخت به شمار می آید. در واقع با صرفه جویی در زمان بسیاری از هزینه های جاری پروژه کاسته می شود. همچنین در صورتی که کاربری پروژه اقتصادی باشد؛ در نتیجه سرعت بخشیدن به پروژه، بازگشت سرمایه سریع تر خواهد بود.

جمع بندی

1- پلان معماری را متناسب با سیستم ال اس اف طراحی کنید.

2- نقشه تاسیسات الکتریکی و مکانیکی را قبل از عقد قرارداد تهیه کنید.

3- با مشخصات فنی یکسان استعلام بگیرید.

4- در مقایسه سیستم های ساخت به مزایای ویژه آنها توجه کنید.

5- به هیچ عنوان از اجزاء اجباری به منظور رسیدن به قیمت پایین تر نگذرید.

6- به جزئیات برگه مشخص فنی دقت کنید.

7- به هیچ عنوان بدون مشخصه فنی قرارداد ساخت را امضا نکنید.

8-اولیت بستن قرارداد را با اشخاص حقوقی قراردهید.

سازه lsf چیست؟

مقاله پیرامون قاب های سبک فولادی سرد نورد شده

مزایای سازه lsf

آشنایی با ویژگی های قاب های سبک فولادی سرد نورد

اضافه بنا

مزایای استفاده سیستم ال اس اف در اضافه اشکوب
فهرست