خانه پیش ساخته یا سازه lsf !

بررسی خانه پیش ساخته و سازه lsf

در این نوشتار سعی می شود تا با بررسی مقایسه ای تفاوت آنچه در عموم خانه پیش ساخته شناخته می شود و سازه lsf مشخص شود. عدم آگاهی نسبت به شناخت و تفاوت ها و به کاربردن اشتباه آنها به جای یکدیگر منجر به خطاهای سنگین و گاه تحمل هزینه های شگرفی می شود. 

تعریف

همانطور که از لفظ پیش ساخته (prefabricated homes) بر می آید، به سازه های از پیش ساخته شده اطلاق می شود. لفظ پیش ساخته در دنیا به طیف عظیمی از سیستم های ساخت و ساز می شود. بدین صورت که بسته به این که تا چه مرحله ای از ساخت به صورت از قبل آماده ساخته شود؛ می توان به طرق مختلف سازه های اینچنینی را ساخت.

این سیستم ها می توانند به صورت مراکز اسکان موقت یا دائم باشند. خانه های پیش ساخته انواع مختلفی دارند. از خانه های پیش ساخته بتنی گرفته تا سیستم های نوین ساخت و ساز صنعتی همچون قاب های سبک فولادی سرد نورد شده (سازه lsf).

امّا در ایران عمدتا به غلط لفظ خانه های پیش ساخته به سازه های اسکان موقت ( سازه های به اصطلاح کانکسی) اطلاق می شود. حال آنکه  میان خانه های کانکسی پیش ساخته با سیستم نوین ساخت تفاوت فاحشی دارد. در ادامه سعی می شود این تفاوت با بررسی ابعاد مختلف اینگونه سازه ها بررسی شود. مقایسه میان خانه پیش ساخته کانکسی و  ساخت و ساز با سیستم lsf صورت می پذیرد.  مزایای سازه lsf در نوشتاری جداگانه به تفسیر آورده شده است.

اصول مهندسی

اصولا ساخت خانه یا ویلای پیش ساخته به صورت کانکس کاملا بر اساس تجربه صورت می گیرد و نه اصول مهندسی. این سازه ها معمولا در ابعاد بسیار کوچک و به منظور اسکان موقت استفاده می شوند. هیچگونه دستورالعمل طراحی، محاسبه و آیین نامه ای برای ساخت این سازه ها وجود ندارد. و از دیدگاه مراکز رسمی همچون نظام مهندسی، شهرداری ها و … به رسمیت شناخته نمی شود.

امکان هیچگونه عملیاتی نظیر، دستور نقشه، پروانه ساخت و پایان کار برای سازه های اینچنینی وجود ندارد. در روی مقابل به هنگام ساخت سازه های lsf، تمام مراحل ساخت مطابق سازه های مرسوم صورت می پذیرد.

دفترچه محاسبات و نقشه ها

از آنجا که خانه پیش ساخته کانکسی فاقد آیین نامه و مقررات ساخت مشخصی است، به صورت عمده فاقد دفترچه محاسبات، نقشه های معماری، تاسیسات الکتریکی و مکانیکی است. کلیه فرایند چنانچه از قبل به آن اشاره شد به صورت تجربی صورت می پذیرد.

این در حالی است که در ویلای پیش ساخته با lsf، کلیه دفترچه های محاسبات، معماری و تاسیسات بر مبنای اصول مهندسی و مقررات ملّی ساختمان و آیین نامه های مسکن و شهرسازی طراحی و اجرای می گردد.

پیش ساخته
سازه پیش ساخته کانکسی
ساختمان ساخته شده با lsf
پروژه ساخته شده با سیستم lsf
ابعاد و اندازه

خانه پیش ساخته با سیستم lsf را می توان تا 15 متر ارتفاع ساخت و به الحاظ ابعاد طولی و عرضی محدودیت خاصی مترتب بر آنها نمی شود. حال آنکه سازه کانکسی را در ابعاد بسیار کوچک می توان ساخت. از آنجایی که ساخت کانکسی، محاسبه بار مرده، زنده و زلزله ای صورت نمی گیرد؛ اکیدا توصیه می شود که از ساخت سازه های این چنین در دو طبقه خودداری شود. زیرا ممکن است تبعات جبران ناپذیری برای استفاده کنندگان آن داشته باشد.

تفاوت قیمت

با در نظر گرفتن موارد فوق می توان فهمید که چرا تفاوت قیمتی میان خانه پیش ساخته کانکسی و خانه پیش ساخته با سیستم lsf وجود دارد. در صفحه قیمت سازه lsf به عوامل تعیین کننده قیمت سیستم lsf پرداخته شده است. 

متاسفانه استاندارد خاصی برای ساخت سازه های کانکسی وجود ندارد. بنابراین در ساخت آنها از حداقل متریال ممکن استفاده می شود. این کمینه گرایی ممکن است در اسکلت، نوع پوشش ها و یا تاسیسات رخ دهد. نتیجه این اقدام چیزی جز کیفیت پایین تر در مقایسه با سازه های lsf نیست.

بر این اساس به هنگام رو در رو شدن با کلید واژه ای همچون “پیش ساخته”؛ در وهله اول نوع و سیستم ساخت آن را جویا بشوید. در مرحله بعد مشخصات فنی که قرار است بر اساس آن سازه شما ساخته شود را دریافت کنید. بدانید که  داشتن مشخصات فنی و سیستم ساخت مشخص؛ دانستن قیمت خانه پیش ساخته کوچکترین کمکی به شما نخواهد کرد. بلکه بر عکسی، با دانستن و آگاهی بیشتر است که می توانید با بهینه ترین قیمت خانه ایده آل خود را بسازید.

فهرست